Globen 24.10.2002

Keskustelua Brucen aiemmista keikoista ja muista esiintymisistä
Avatar
Ile
Saved by rock'n'roll
Viestit: 2362
Liittynyt: 10.01.2013 9:12
Paikkakunta: Turku

Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Ile »

Päätin aloittaa omien keikkojeni muistelun tässä tämän vuoden rundia silmällä pitäen. Tarkoitus olisi, että kirjoitan nyt päällimmäisiä muistoja keikoilta. Kunnianhimoinen tavoite on, että koko satsi olsii muisteltu vappuun mennessä. Jotkut ovat muistissa terävimpinä kuin toiset. Jostain tulee juttua enemmän jostain vähemmän. Ajantasaiset keikkaraportit ovat aina jääneet vähän niin kuin kirjoittamatta. En mene vastuuseen kaikista faktoista. Nämä tulevat olemaan muistini aukkoisuudesta johtuen jonkinlaisia faktan ja fiktion sekasiöitä ensin mainittuun painottuen.

P.S. Haastan kaikki BTR:n pituudella mukaan.
..............

Tukholma 24.10.2002

Hi Stockholm. Hur mår ni?


Noihin sanoihin kiteytyi vajaan 15 vuoden odotus. Globenin eturivissä Bruce Springsteen käynnisti E Street Bandin kanssa heinäkuussa julkaistun The Rising-levynsä nimikappaleen. Elämäni suurin toive oli toteutunut. Minä olin Springsteenin keikalla.
Minunhan oli pitänyt toteuttaa pitkäaikainen haaveeni jo 1999 Reunion-keikalla. Lippurahat oli ja elämäntilannekin oli sellainen, että Ruotsiin lähteminen olisi ollut mahdollista. Mummuni kuitenkin puhui minut vielä tuolloin ympäri ja matkustin viettämään perinteiden mukaisesti juhannusta Keski-Suomeen juhannuskoivujen ja heinäpeltojen tuoksuun. Mummuni käytti taivuttelukeinona koska olen jo niin vanha, että tämä jää luultavasti viimeiseksi juhannuksekseni -korttia. Hän kuoli lopulta syksyllä 2008. Tosin mummun puolustukseksi on sanottava, että hän myöhemmin rahoitti pariakin keikkareissuani, joten ehkä kuitenkin hyvä näin.
Ennen uuden levyn ilmestymistä oli selvää, että Bruce kiertää nimenomaan E Street Bandin kanssa, joten oli itsestään selvää, että tällä kertaa menisin tavalla tai toisella bändin keikalle. Olin kasvanut lapsesta nuoreksi aikuiseksi sen bändin soundia kuunnellen. Halusin nähdä Clarencen, Dannyn, Steven, Nilsin, Maxin ja kaikki muut Brucen ystävät, jotka olivat osaltaan olleet luomassa keikkojen myyttistä mainetta.
Kun liput tulivat myyntiin, jonotin Ticnetin nettisivuilla modeemiyhteyden varassa yön läpi yksiössäni kahvia keitellen ja vanhaa THL-postituslistaa lukien. Noviisille oli kova paikka, kun yhdeksän aikaan palvelin tyhjennettiin. Liput menivät parissa kymmenessä minuutissa loppuun ja jäin sitten ilman.
Päätin kuitenkin, että minähän menen Tukholmaan. Niinpä hyppäsin laivaan ilman keikkalippua ja matkustin Tukholmaan. Laivalla olin kohdannut kokeneempia suomalaisia, joilta olin saanut vinkin suunnata aamusta Globenin eteen peruutuslippujen toivossa.
Niinpä painelin hallille kävellen läpi kaupungin. Oli jännä fiilis kävellä halki hiljalleen heräävän Tukholman suoraa tietää, jonka varrella kultaruukkuna kohosi vitivalkoinen pallo.
Tulin perille puoli yhdeksän aikoihin. Globenin lippuluukulla jonotti muutama ihminen, joiden seuraan lyöttäydyin. Ajoitukseni oli ilmeisen hyvä, sillä varttia myöhemmin paikalla kiemurteli kymmenien ihmisten pituinen jono.
Kun lippuluukku aukesi, saimme tietää, että lippuja ehkä tulee myyntiin iltapäivällä. Määrästä ei ollut mitään tietoa. Yleisen arvion mukaan maksimissaan kyse oli joistakin kymmenistä, mutta varmuutta ei ollut.
Saimme jonotusnumerot, minä numeron seitsemän, ja lähdin kiertämään Globenia ympäri. Hallin toiselta reunalta löytyi jono, jolla oli jo liput. He jonottivat sisälle pääsyä. Jonotuskäytännön uutuudesta tai lokakuun kylmyydestä johtuen vielä keikkapäivänäkään ei jonottajia ollut kertynyt kovin paljoa. Menin muutaman hengen porukan mukana kyselemään numeron perään ja sain käteeni numeron 40. Lippua minulta ei kyselty. Kaikilla muilla taisi sellainen olla. Row calleista ei ollut tietoakaan. Minulle riitti, että saavuin aikanaan vähän ennen ovien avaamista omalle paikalleni jonoon. Tai ehkä row callit oli, mutta oman paikkani aikanaan jonosta joka tapauksessa sain.
Aamulla en uskaltanut lähteä kovin kauas hallilta, jos jotain vaikka tapahtuisi. Kiertelin vieressä olevaa ostoskeskusta, istuin pitkään aamiaisella McDonald'sissa ja ihmettelin Bruce-maata. Joka puolella ostoskeskusta soi Bruce, olipa sitten kyse baarista, kukkakaupasta tai parturista. Myös trokareita näkyi siellä täällä. Harkitsin jo ylihintaisen lipun ostamista, mutta jostain syystä olin luottavainen, että saisin lipun oikeaankin hintaan.
Puolen päivän jälkeen siirryin norkoilemaan lippuluukun kulmille. Minulle kerrottiin, että lippuja oli tulossa muutama kymmenen myyntiin. Myynti aloitettiin hieman yhden jälkeen, kun jono oli saatu järjestykseen.
Sain oman lippuni ja olin onnesta sekaisin. Paikalle oli myös saapunut jonkun verran suomalaisia, joiden kanssa mentiin ostoskeskuksen baariin yksille. Suomalaisten kautta sain myös hotellihuoneen seuraavaksi yöksi.
Kun Globenin ovet lopulta aukesivat, juoksin niin nopeasti kuin pystyin. Juoksukisassa ohitin ainakin parikymmentä, joten paikka löytyi vaivatta aivan lavan edestä ja vielä lähes keskeltä.
Itse keikkahan meni vähän "ohi" valtavasta tunnekuohusta johtuen. Jälkikäteen olin hieman pettynyt. Faninäkökulmasta keikka ei nyt ollut niin kovin huono (Incident soolopiano, Jackson Cage todella pitkän tauon jälkeen, Gloria, uskomattoman tunteikas Thunder Road), mutta jotenkin tuo jätti todella tyhjän olon. Olin ehkä odottanut vieläkin enemmän, mutta jälkeen päin ajatellen kyseessä oli ehkä se, että uudet biisit eivät olleet vielä oikein löytäneet itseään ja toisaalta rundi oli alussa. Rundin alun ja lopun eroavaisuuksia osasin kuitenkin miettiä analyyttisemmin vasta kesän 2008 aikana.
Ensimmäinen kerta on kuitenkin aina ensimmäinen kerta ja se oli kaunista.
Let go of the little distractions
Hold close to the ones that you love
Cause we won't all be here this time next year
So while you can, take a picture of us
Avatar
jjvirta
Mr. Collector
Viestit: 5372
Liittynyt: 09.01.2013 14:38

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja jjvirta »

Hieno muistelu !

Muistattekos tätä ilmoa tuon lipunmyynnin yhteydessä :

"Detta evenemang kan inte säljas till personer utanför Sverige !"

Eli porukoita kyllä pääsi ostoissa johonkin asti, mutta sitten tyssäsi,
kun osoite olikin ulkomaalainen ja vastaan tuli tuo ilmo.

Taidettiin varmaankin matkustaa samalla paatilla Tukholmaan.
"I believe in the love that you gave me
I believe in the faith that can save me
I believe in the hope and I pray that some day
it may raise me above these Badlands"
Avatar
Ile
Saved by rock'n'roll
Viestit: 2362
Liittynyt: 10.01.2013 9:12
Paikkakunta: Turku

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Ile »

Aivan juu. Olikin sellainen olo, että lippujen hankinnassa oli useitakin ongelmia. Ja oltiin joo samalla paatilla.
Let go of the little distractions
Hold close to the ones that you love
Cause we won't all be here this time next year
So while you can, take a picture of us
Avatar
Luckyman63
Downbound Train
Viestit: 1395
Liittynyt: 11.01.2013 11:14
Paikkakunta: Kemi

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Luckyman63 »

Hieno tarina...hmm, pitäisiköhän joskus yrittää kirjoittaa omat muistelut parhaista paloista 1985-2012.
You´ll never walk alone
Avatar
Kartsa
Street Poet
Viestit: 1079
Liittynyt: 10.01.2013 17:12

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kiitos muistelosta, Ile!
And I swear I found the key to the universe in the engine of an old parked car
Avatar
Liisa S
Daydream Believer
Viestit: 4206
Liittynyt: 09.01.2013 16:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Hauska lukea tällaista tarinaa Ileltä, ja ilman muuta Luckyman63, sun tarttee kirjoittaa kans!
"Detta evenemang kan inte säljas till personer utanför Sverige !"
Minähän en ollut mukana kuvioissa vielä 2002 mutta kun 2006 halusin Seeger-kiertuetta katsomaan Ruotsiin, sain postituslistalta käsityksen että näinhän se on ja siksi en myyntipäivänä edes yrittänyt ostoa netin kautta vaan kokeilin soittaa, mutta en päässyt kertaakaan läpi ja jäin siksi vaille lippua. Tällöin oikeasti pystyi jo ostamaan netin kautta ongelmitta, mutta minä onneton en tiennyt sitä koska olin lukenut listaa turhan huolimattomasti. Pari viikkoa ennen keikkaa, jolloin myyntiin tuli lisäerä lippuja, kokeilin huvikseni miltä tuntuu kun se myynti tyssää netissä - ja mun ostokokeilu menikin läpi ja olin erittäin yllättynyt lipun omistaja.
Avatar
heikki o
Moonlight motel
Viestit: 2029
Liittynyt: 09.01.2013 16:09
Paikkakunta: Maalla

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja heikki o »

Lippujen hankinta tosiaankin oli tuskaa. Saatiin onneksi Elite-hotelliketjun paketin kautta sitten lopulta hankituksi.
Avatar
Janey
Downbound Train
Viestit: 1353
Liittynyt: 11.01.2013 11:27

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Janey »

Hienoa ja mielenkiintoista lukea tällaisia tarinoita. Meikäläisen Bruce-historia alkoi vasta viime kesänä eli siitä ei vielä ihan kauhean paljon tarinoita irtoa, mutta jos sitä vaikka kunnostautuisi ja jatkossa kirjoittaisi jonkinmoista keikkatarinaa ihan tuoreeltaan.
It's Bo... boycott time!
Avatar
jjvirta
Mr. Collector
Viestit: 5372
Liittynyt: 09.01.2013 14:38

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja jjvirta »

Liisa S kirjoitti:Uskomaton muisti sulla Kartsa kun pystyt yli 10 v jälkeenkin kirjoittamaan näin elävästi tapahtumista - mutta toisaalta, mihin the Street Poet himself ei pystyisi kirjallisella saralla?
Niin tuota, tuohan oli kyllä Ilen tarina...
"I believe in the love that you gave me
I believe in the faith that can save me
I believe in the hope and I pray that some day
it may raise me above these Badlands"
Avatar
Liisa S
Daydream Believer
Viestit: 4206
Liittynyt: 09.01.2013 16:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Globen 24.10.2002

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

jjvirta kirjoitti: Niin tuota, tuohan oli kyllä Ilen tarina...
Hups, niin oli! Sori kaikille asianosaisille, käyn hiukan editoimassa oma vastaustani. Näin sen Kartsabn vastauksen ja siinä mulla meni sitten kirjoittajat sekaisin.
Vastaa Viestiin